سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آرماتور بندی ستون چیست؟

آرماتوربندی چیست؟

پیش از آن که به توضیح آرماتور بندی ستون بپردازیم لازم است بدانیم آرماتور بندی چیست؟ آرماتوردر واقع به انواع میلگرد یا مقاطع فولادی که از میلگرد ساخته شده اند مانند خاموت و سنجاقک می گویند. آرماتور بندی به فرآیند درگیر کردن بتن با میلگرد و مقاطع تولید شده از میلگرد می گویند.آرماتوربندی از مهم ترین بخش های ساختمان های بتنی است و از آنجایی که تمام نیرو های کششی ساختمان به وسیله آرماتور تحمل می شود لازم است با دقت و توجه زیادی انجام گیرد. در ایران میلگرد ها در انواع کلاف ساده ، کلاف آجدار ، میلگرد آجدار و میلگرد ساده در کارخانه های متنوعی تولید می شوند که در آرماتوربندی از نوع آجدار این مقطع فولادی استفاده می شود.

آرماتوربندی ستون چیست؟

مهم ترین بخش در ساختمان های بتنی ستون ها هستند چرا که وظیفه ی آن ها انتقال بار کل ساختمان به زمین می باشد از این رو میزان استحکام یک ساختمان در مقابل نیروهای وارد شده بر آن در گرو دقت در اجرای صحیح ستون از جمله آرماتوربندی ستون، قالب‌بندی، بتن‌ریزی و سایر موارد آن است.

وظیفه بتن ایجاد مقاومت در برابر بارهای ساختمان است ولی از طرفی بتن در برابر فشارهای کششی، مقاومت چندانی  ندارد. از این رو، از میلگرد برای افزایش مقاومت کششی سازه‌ها استفاده می‌کنند. آرماتور بندی  ستون از مهم‌ترین مراحل ساختمان سازی می‌باشد، به همین دلیل، برای ساخت آن باید از میلگردهای مناسب و همچنین قطعات استانداردی استفاده کنید. در ادامه نکات مهم و مراحل آرماتوربندی ستون را بیان می‌کنیم.

مرحله اول، نقشه کشی ساختمان

یکی از مهم‌ترین کارها برای ساخت یک ساختمان استاندارد، تهیه کردن یک نقشه متناسب با نوع زمین می‌باشد. در این نقشه، موقعیت دقیق تمامی اعضای یک ساختمان تعیین می‌شود. به طور مثال، با توجه به همین نقشه، می‌توان نوع میلگردهای لازم برای آرماتوربندی ستون و همچنین موقعیت آن‌ها مشخص می‎شود

مرحله دوم، تهیه آرماتورها و قطعات مناسب

تمامی موارد برای میلگردها اعم از تعداد میلگردها، قطر آن‌ها، درجه استاندارد آن‌ها و … در نقشه ساختمان، توسط مهندس نقشه‌کش، باید تعیین شود و متناسب با آن برای تهیه آرماتورهای مناسب باید اقدام کنید. همچنین برای این فرایند قطعات مختلفی مانند خاموت‌ها استفاده می‎شود که باید متناسب با نقشه ساختمان، برای خرید آن‌ها نیز اقدام کنید.

مرحله سوم، آماده‌سازی ریشه‌ها

در این مرحله لازم است تمام میلگردها از هرنوع آلودگی پاک گردند. این آلودگی‌ها ممکن است در اثر پاشیده شدن روغن و یا بتن به میلگردها صورت گرفته باشد که باید آن‌ها به طور کامل پاک شوند.

مرحله چهارم، آرماتوربندی ستون

در این مرحله با توجه به مندرجات بر روی نقشه، میلگردهای اصلی را در کنار یکدیگر قرار گرفته و در فاصله های معین، به وسیله خاموت‌ها به یکدیگر بسته می شوند. در این مرحله، دو عدد خرک را با فاصله از هم بر روی زمین قرار می‌دهند تا سر و ته میلگردهای اصلی بر روی آن قرار گرفته و اینگونه خاموت‌ها را از دور آن رد می کنند.

مرحله پنجم، استقرار سبد آرماتور

ستون بافته شده به صورت قائم در جای خود نگه داشته می شود و میلگردهای طولی به وسیله سیم به میلگردهای ریشه بسته می شوند. لازم به ذکر است چنانچه میلگردهای بافته شده وزن بسیار بالایی داشاه باشند می‌توان از جرثقیل استفاده کرد.

 

مرحله ششم، قالب‌بندی

پس از اتمام مراحل آرماتوربندی ستون مرحله قالب بندی انجام می شود. به این صورت که به دلیل آسیب‌پذیر بودن آرماتورها در برابر رطوبت و … لازم است تا آرماتور ها را توسط قالب‌های بتنی پوشانده شوند. مرحله ی قالب‌بندی باید  با نهایت دقت انجام گیرد، چرا که ستون‌ها فشار طبقات بالاتر خود را تحمل می‌کنند و اگر از شاقول بودن خارج شوند، ممکن است سبب به وجود آمدن حوادث جبران ناپذیری شود.