ورق سیاه چیست ؟

یکی از انواع ورق ها که به صورت نورد گرم تولید می شود، ورق سیاه یا ورق گرم نامیده می شود. این ورق در واقع همان ورق گالوانیزه گرم است که درواقع طی فرآیند نورد گرم  ( Hot Rolling ) از فلز آهن تولید می شود.

ورق سیاه را به عنوان فولاد نرم می شناسند. در واقع ورق سیاه ، فلز مسطحی است که به صورت استوانه ای یا برش خورده در بازار موجود است.

این محصول را ورق سیاه نامیدند زیرا اجزای تشکیل دهنده آن در فرآیند تولید به دلیل ذوب در دمای بالا باعث می شوند که این ورق بر خلاف ورق روغنی رنگ مات و تیره ای به خود بگیرد.


تیرآهن لانه زنبوری چگونه تولید می شود ؟

تیرآهن لانه زنبوری ، یکی از انواع تیرآهن ها می باشد که از تیرآهنIPE معمولی در کارگاه توسط فرآیند سوراخکاری ساخته می شود.

برای تولید تیرآهن لانه زنبوری ، ابتدا عملیات نورد گرم صورت می گیرد سپس جان آن را به شکل ذوزنقه خط کشی می کنند. به منظور جلوگیری از تغییر شکل تیرآهن در نقاط مختلف تک خال جوش می زنند تا بتوانند آن را بروی یک شاسی افقی مستقر کنند، سرانجام قسمت های خط کشی شده را با دستگاه، برش می دهند و دندانه های بالا و پایین را مقابل هم می گذارند و آن را با جوش پر می کنند. و در نهایت تیرهایی با که سطح آن ها سوراخ های به شکل شش ضلعی دارد ساخته می شود.


میلگرد آجدار چیست ؟

میلگرد آجدار از انواع میلگرد ها می باشد که سطح آن همانند میلگرد ساده صاف و صیقلی نیست و دارای برآمدگی و فرورفتگی هایی است که به آن ها آج گفته می شود. آج در میلگرد آجدار به منظور در گیر کردن فولاد در بتن است. بدین منظور آج در این نوع میلگرد به صورت مارپیچ و با عمق استاندارد ایجاد می‌شود تا بتواند سطح درگیری میلگرد و بتن بالا رود.

 این نوع میلگرد از سطح مقطعی دایره ای شکل و توپر تشکیل شده است و می توان آن را از پرمصرف ترین مقاطع فولادی در عرصه ساختمان سازی دانست. میلگرد آجدار تولید شده در کاخانه های مختلف قیمت های متفاوتی دارد این مسئله هم می تواند به دلیل متریال به کار رفته در آن و هم به دلیل سایز مختلف آن باشد که سبب می شود قیمت این محصول در بازار متفاوت باشد.


سپری چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟

سپری مقطعی از انواع پروفیل ها می باشد که سطح آن به شکل T است و مقطع آن دو برابر ارتفاع آن است. به عبارتی سپری از بال و یک جان باریک و بلندی تشکیل شده است که در صنعت ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. سپری نیز همانند دیگر مقاطع پروفیلی مانند نبشی و ناودانی به صورت پرسی و فابریک تولید شده و در بازار عرضه می شود.

سپری در انواع مختلف کاربرد های متفاوتی دارد که از جمله آن ها می توان به استفاده از این محصول در نماکای خشک ساختمان ها اشاره کرد. همچنین از سپری علاوه بر کاربرد زیاد آن در درب و پنجره در زیر سازه های ساختمانی نیز بسیار استفاده می شود. مثلا نما های بتنی که در آن نمای سنگی پیچیده به کار رفته است برای حفظ مقاومت نما و یکپارچه سازی با سازه اصلی از زیرسازی های فلزی مانند سپری استفاده می شود.


ناودانی چگونه تولید می شود ؟

ناودانی نیز مانند دیگر محصولات پروفیلی از جمله نبشی و سپری در انواع مختلف تولید می شود. این محصول از ورق گالوانیزه گرم یا سرد و یا ورق معمولی در پنج سایز (8، 10، 12، 14، 16 ) برای مصارف ساختمانی و صنعتی تولید و استفاده می شود. ارتفاع آن می تواند متغیر بوده و افزایش داشته باشد که دامنه تغییرات آن می تواند بین محدوده 30 تا 400 میلی متر ادامه پیدا کند.

استاندارد های متفاوتی از قبیل استاندارد مقاوم در برابر خوردگی DIN EN ISO 12966-3 و استاندارد فرانسه A 45-255  در ساخت این نوع پروفیل مورد استفاده قرار می گیرد و عمده ترین آن استاندارد اروپائی DIN-1026  است. 


ناودانی چیست ؟

ناودانی یکی از پروفیل های ساختمانی است که دارای سطح مقطعی U شکل است و همانند نبشی و سپری جز پروفیل های مقاطع باز قرار دارد. به عبارتی شکل ظاهری این محصول تشکیل شده از یک جان و دو بار عمود بر آن است  که در محل اتصال بال ها به جان، انحنا دارد.

پروفیل ها کاربرد فراوانی در صنعت ساختمان سازی دارند. ناودانی جر پروفیل هایی به شما می رود که ساختاری برتر برای پروژه های ساختمانی فراهم می کند و در عمران و ساختمان سازی از آن استفاده می کنند. استفاده از ناودانی در ساختمان به گونه ای است که معمولا در ساخت نمای ساختماناز این مقاطع به عنوان پایه و قالب استفاده می شود. 


ورق روغنی چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

ورق روغنی از انواع ورق های فولادی می باشد که به انگلیسی به آن Cold Rolled Steel Sheet نیز گفته می شود. ورق های روغنی در بازار با نام های ورق فولادی سرد و یا ورق سرد شناخته شده است ورق روغنی که نام اصلی آن می باشد به دلیلی شکل ظاهری و روغنی مانند این نوع ورق است که آن را از دیگر ورق ها متمایز می سازد و سبب بالا رفتن کیفیت ظاهری این ورق شده است.

ورق‌های روغنی از پرکاربردترین انواع ورق در صنعت و ساختمان است. اگر شما می خواهید ظاهر زیبایی در بنای خود داشته باشید بدون شک باید ورق روغنی انتخاب کنید، چرا که این ورق ها زیبایی بسیاری به نمای شما می بخشند که سایر ورق های مشابه آن مانند ورق سیاه این قابلیت را ندارند. برای تولید قطعات تحتانی اتومبیل‌ها نیز در اکثر مواقع از ورق روغنی با قابلیت ضد سایشی استفاده می‌شود.


روش تولید تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن لانه زنبوری بر خلاف تیرآهن های  Iشکل مانند  IPE و تیرآهن هاش در کارخانه تولید نمی شود و ساخت آن در کارگاه ها انجام می شود. این نوع تیر آهن از تیرآهن IPE معمولیساخته می شود و به دلیل ایجاد سوراخ های شش ضلعی در جان طی فرآیند ساخت ، تیر اهن لانه زنبوری نامیده می شود.

تولید و ساخت تیرآهن به صورت لانه زنبوری با اهداف خاصی صورت می گیرد. از آن جایی که این تیرآهن ها دارای حفره هایی می باشد، برای ساخت این تیرآهن، روی جان تیرآهن معمولی با شابلنی که از ورق شفید یک میل ساخته شده است، شش ضلعی هایی رسم می شود. ترسیم این حفره ها به روش های متفاوتی انجام می گیرد که روش پانیر یا لیتسکا نامیده می شوند و هر کدام فرمول خاص خود را دارند.


ورق فلزی چیست و انواع آن کدام است ؟

ورق های فلزی از انواع محصولات پر کاربرد و پرفروش در بازار آهن و فروش فلزات می باشد. ورق فلزی در انواع مختلف مانند جنس های متفاوتی از فلز، تحت عملی به وجود می آید که به آن نورد یا نورد کاری می گویند. ورق های فلزی از پر کاربرد ترین محصولات در صنعت ساختمان سازی می باشند که با سطح های مختلفی در بازار موجود می باشند و می توان از آن ها علاوه بر صنعت ساختمان سازی در صنایع دیگری مانند خودرو سازی، کشتی سازی، ساخت هواپیما و...  نیز استفاده کرد.

ورق های فلزی طبق استاندارد مخصوص، باید دارای وزن، ضخامت، طول و عرض مشخص باشند. اصولا دسته بندی ورق فلزی بر اساس ضخامت و جنس به کار رفته درآن صورت می گیرد به دلیل تنوع تولید و تنوع آلیاژ ها می توان دسته بندی های بیشتری برای ورق فلزی ایجاد کرد که به صورت موارد زیر می باشند:

1. ورق گالوانیزه

2. ورق روغنی

3. ورق سیاه

4. ورق استیل


سپری چیست و چه کاربردی دارد ؟

سپری ( Iron Tripealous ) ، نوعی پروفیل می باشد. پروفیلی که سطح مقطع آنT شکل است. به عبارتی سپری از بال و یک جان باریک و بلندی تشکیل شده است. این محصول صنعتی ساختمانی همانند دیگر مقاطع فولادی مانند ناودانی به دو صورت پرسی و فابریک طی رآیند نورد گرم تولید می شود و در دو حالت تکی یا مرکب در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

در ساختمان ها و سازه هایی که بار اعمال شده به سیستم بابر زیاد باشد، جهت حفظ پایداری نمای سنگی و یکپارچه ساختن آن با سازه اصلی از زیرسازی استفاده می شود. در این زیرسازی علاوه بر نبشی و قوطی جهت جوش پذیری بهتر نسبت به پروفیل قوطی در کناره ها از نبشی و در میانه ها از سپری های آهنی استفاده می شود. یکی دیگر از موارد مصرف سپری در سقف های کاذب می باشد. در بعضی مکان ها برای جلوه زیباتر سقف و در عین پایداری و دوام آن از سپری به عنوان عضو سازه ای باربر در این سقف ها استفاده می شود.